خانه لوکس مبله

همشهری آنلاین_زهرا کریمی:  او از همان روزهای بدوی با نگاه ویژه بوسیله تقویت زیرساخت های حوزه گردشگری در تهران، برنامه های مفید و دادرسی های سازمانی خویشتن را بنا گذاشت. اما تلاقی مدیریت وی با مسری ویروس کرونا اجرای امور و استفهام به کارها را صورتی دیگر بخشید. این فعالیت ها با در نظر داشتن اقدامات پیشگیرانه در مقابله با ویروس در کشور و با هدف ساختن وضعیت مثبت گردشگری و ارتقای خدمت رسانی تو این مملکت بخاطر شهروندان، توسط ستاد گردشگری شهرداری تهران تو حال اجراست. در گرامیداشت هفته تهران با مهتر ستاد گردشگری درباره اقدامات این ستاد برای معرفی پایتخت و اهداف و دستاوردهای آن در زمینه ترقی گردشگری گفت وگو کرده ایم.  



 چقدر تو برنامه ریزی بخاطر توسعه گردشگری به معرفی کردن هویت تاریخی محله ها توجه کرده اید؟  
تهران بر مبنای محله هایش شکل پژمان و بدون محله هایش معنایی ندارد و با توسعه تهران شاهد شکل گیری محله های دیگر داخل تهران بوده ایم که در دهه های اخیر شکل منسجم تری بوسیله خود پژمرده اند. بنابراین ضرورت دارد در حکم توسعه گردشگری تهران بوسیله محله ها توجه خاص داشته باشیم. زیرا هریک از این خیابان کوچک ها هویت، تاریخ، آداب و رسوم و اسطوره های خود را دارند. چه بسا که این موارد نقش بسزایی تو انسجام و همبستگی ملی نیز دارد و تهران بوسیله نوعی شهر ایرانیان است. نباید فراموش کنیم که اقوام داخل شکل گیری این محله ها نقش بسزایی داشته اند و بر بستر هویت تاریخی که داخل آن پرورده شده و رشد یافته اند امروز نیز تقریباً با همان هویت تاریخی شان شناخته می شوند؛ به عنوان استاندارد بخانه برگشتن ونک یا محله دولاب. بنابراین حفظ و معرفی هویت تاریخی برزن ها از ملزومات گردشگری شهر تهران است. یکی از مواردی که بوسیله تقویت گردشگری در تهران و محله هایش معاون می درنگ احیای بافت های تاریخی است.  
 

 چه اقداماتی برای تحقق این بنیانی داخل رایزنی با سایر معاونت های شهرداری تهران انجام داده اید؟  
داخل مبنا احیای لیف تاریخی همچنین تلاش این بوده که بتوانیم این ظرفیت را به درستی بازتاب دهیم. بجای آنچه بیشتر علت جذب گردشگر شهری است خوانش امروزی تاریخ خانه دادن است که معمولاً با گردش وگذار در بافت های تاریخی محله ها، بازدید از جا ـ رویدادها، نشستن در قهوه خانه ها و جمیع ها و فضاهای پرخاطره دیگر انجام می شود و براساس مطالعات انجام شده یکی از پرطرفدارترین شالوده های گردشگری شهری، آستان در بافت های قدیمی بخانه برگشتن و تماشای ساختمانی های باستانی و تاریخی، کوچه های در در تو و خیابان هایی با حیثیت کمتر است که می تواندلایه های مختلف تاریخچه شهر را برای آنها بازگو کند. ولی در تعامل با معاونت ها، گاهی دیده شده که در احیای یک بنا یا بافت تاریخی، تغییراتی در آن بنا ادا شده که با اندیشه معماران و سازندگانش فاصله دارد و گردشگر با وساطت فکر کردن امروزی معمار مواجه می شود.  
 

چرا؟ 
مسئولیت احیای بنا و ساختمانی های تاریخی تهران را باهم اتحاد کردن توسعه فضاهای فرهنگی، دایره های زیباسازی و نوسازی شهرداری تهران برعهده دارند و درون حوزه مدیریتی و در قدم های نخستین، چنانچه رفتار مستقیمی از لفظ ما قابل طرح باشد درون حدود پیشنهاد به خرید مسکن ای یا معرفی بنای بازسازی شده با کاربری امروزی و امثالهم است. به طور حتم درون پاسخ به سؤال شما باید ممیز میراث فرهنگی برای مشورت حضرت داشته باشد و تیم متخصص که کار را برعهده دارند نیز آشنا بوسیله تعمیر و احیای بافت تاریخی باشند و چنانچه غیر از این کنند به رویه خطا و لغزش رفته اند. با وجود این آنچه بوسیله رویت می رسد شناخت نداشتن مرمتگر و معمار به تاریخ بنا یا در دید نگرفتن آن در صورت اطلاع است. هزینه های نگهداری و مباحث مالی نیز از دلایل دیگر بی توجهی بوسیله بازسازی های کم ارزش با الگوی بدوی است.  

 هر چند که طی سال های اخیر تعداد زیادی از خانه های قدیمی خانه دادن احیا شده و در اختیار موسسه ها، نهادها و همدستی ها صبر گرفته است اما هنوز تماشایی خرابکاری بافت های تاریخی هستیم که لبالب از جاذبه گردشگری بخاطر قشر امروز هستند؟  
بله این مقاوم است. چه بسا در برنامه های تهرانگردی که رفته ایم فدایی از مسکن های تاریخی همچنان به حال خود مختار شده و گرد خرابکاری روی آنها نشسته است و نیاز به مرمت دارند. در هر صورت احیای این خانه ها پرهزینه و نیازمند تخصص است و شهرداری تهران نباید و نمی تواند به تنهایی متولی این امر باشد. تو راستای این هدف باید ستایش جامعی از مقوله احیا در این بناء ها به مالکان ارائه شود که بتوانند با حفظ کردن بنا و تغییر آن به کاربری های قابل که امروز غالباً فرهنگی است برای ملک درآمد و مقدار افزوده ساختن کنند تا سبب ای شود که مالک بوسیله صبر برای تاسیس برج و پاساژ، کشور را خرابکاری نکند. تو این مبنا سعی ستاد گردشگری شهرداری تهران بر سرایت رویکرد فرهنگی با شناساندن و اظهار فرصت ها و امکانات است تا مانع از خرابکاری ساختمانی های تاریخی و گم شدن خاطرات این روستا شود. در حال حاضر طرحی دارم و آن را به نشانی «خانه گردشگر» نامگذاری کرده ام که با شریک میراث فرهنگی و کسب مجوزهای لازم در حال پیگیری است. این طرح با هدف دیده شدن ساختمانی های قدیمی و باغ های تهران است تا با هر کاربری که ساخته شده اند با همان کاربری تک استفاده مجدد واقع شوند. راه اندازی بناء گردشگر نقش مهمی درون حفظ کردن و احیای مسکن ها خواهد داشت. احیای لیف تاریخی فقط مقرری شهرداری نیست و با اینکه موسسه میراث فرهنگی متولی اصلی درون این امر است اما اعتقاد دارم این سازمان را نباید عزب گذاشت و این مستمری را نیز باید به نشانی وظیفه بی تا بی مانند شهروندان نظر. چون هویت های تاریخی گذشته ولایت زمان حال در دست مالکان امروزی است.  
 

رویکرد ویژه ای که شهرداری تهران طی چند سال گذشته متعاقب کرده تملک و مرمت ساختمانی مشاهیر فرهنگ و نزاکت است. به نشانی نمونه خانه سیمین دانشور، ابهت آل احمد خواه خانه نیما یوشیج در خصیصه تهران. فکر می کنید این رویکرد چقدر داخل اضافه تعلق خاطر محلی مؤثر است و چه اثری کنار گردشگری تو آن کوچه می تواند داشته باشد؟  
قطعاً تأثیر دارد. به هر حال نمی توان نقش آن را درون ایجاد تکبر محلی در افراد و اهالی محله نادیده گرفت. به عنوان میزان اهالی ایالت ونک از بود بناء مستوفی در محله گیرایی و آستان گردشگران احساس غرور دارند برای اینکه تردد و حضور داخل خانه های تاریخی و گردش درون کوچه پسکوچه های محله بخاطر ساکنان آن محله و تو مقیاس مبصر تر دهات تعلق خاطر ایجاد می بطی ء. مثلاً وقتی شهروندی درباره نیما یوشیج و اینکه بی حرکت محله ای بوده که الان در آن زندگی می کند مطلع شود بوسیله طور حتم نسبت بوسیله محله اش احساس علاقه خیال خواهد کرد. یکی از ائتلاف های خوب بعد از ابداع حس تعلق این است که اهالی هر برزن خودشان راهنمای گردشگری دهش برای اقوام، دوستان، فامیل یا هر آشنایی می شوند. بوسیله فرض شهروندی که ساکن محله امامزاده یحیی(ع) است و شناخت خوبی از حمام نواب در آن برزن دارد نقش مهمی داخل تقویت مملکت گردشگری و معرفی تهران دارد.  
 

کارشناسان معتقدند توسعه گردشگری را صرفاً نمی توان با مؤلفه های مستقیم اقتصادی تضمین کرد و برای پیشرفت، شریک شهروندان بی آرامی نیاز است. چقدر در سیاستگذاری ها به این موضوع توجه شده است؟  
تا همین جای گفت وگو نیز رویکرد حقیقی کنار همین عنصر استوار وجود. شک نکنید که برای ترقی گردشگری حاجت به باهم اتحاد کردن شهروندان است. وظیفه هر شهروندی است که هویت، فرهنگ و هنر گذشته اش را حفظ کردن و مشارکت یواش. شریک شدن مردم سبب مشعشع سازی در بسیاری از موضوعات شهری و پیشگیری از نافرمانی ها در خانه دادن می شود. از این بابت باید سعی کنیم با فرهنگسازی و ساختن بسترهای مناسب مردم را داخل شرکت به خشکی امدن این امر اغوا کنیم.  
  • ۹۹/۰۷/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی