خانه لوکس مبله

ژائوشین (Zhaoxin) یکی از شرکت های چینی که مدتی پیش موفق شده بود پردازنده های عام مبتنی به خشکی امدن معماری x86 تولید کند و به همین دلیل بخاطر برخی کاربران آشنا است. حال cnTechPost در گزارشی جدید مطالبه می کند چینی ها فرمان روی پردازنده ی گرافیکی اختصاصی (GPU) با نبوغ ۷۰ وات را نیز آغاز کرده اند.

معارفه فرمان روی پردازنده ی گرافیکی ازطریق انتشار ویدئویی درون وب سایت بازطراحی شده ی ژائوشین اطلاع دادن شد، با این حال ویدئوی موردبحث اکنون از سایت حذف شده است. این ویدئو به نقشه ی راه ژائوشین اشاره می کرد و اسکرین شات هایی از آن در شبکه های اجتماعی منتشر شده اند. در اطلس ی راه ژائوشین تماشاچی پردازنده ای گرافیکی با نبوغ ۷۰ وات هستیم. ظاهرا این پردازنده ی گرافیکی با اتکا بر لیتوگرافی ۲۸ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد.

ژائوشین بیشتر به خیال ساخت پردازنده های مرکزی شناخته می شود که از بین آ ن ها می توانیم بوسیله پردازنده ی KaiXin اشاره کنیم. این پردازنده ها بوسیله طور کامل در چین مدل سازی و ساخته می شوند. ظاهرا ژائوشین از لفظ شرکت هایی حمایت می شود که مادون مدیریت شانس گره هستند. برای مثال ۸۰ درصد از سهام ژائوشین در اختیار همکاری دولتی Shanghai SASAC قرار دارد. ۲۰ درصد بقیه متعلق به شرکتی با نام VIA است که مجوز استعمال از معماری x86 را صادر می بطی ء.

ژائوشین تاکنون جزئیات خاصی درمورد پردازنده ی گرافیکی عام خود منتشر نکرده است، ولی می دانیم که همین پردازنده توان گرافیکی ۷۰ وات دارد و از لیتوگرافی ۲۸ نانومتری TSMC استفاده می کند. پردازنده ی گرافیکی ژائوشین احتمالا تا پیش از انتها سال جاری میلادی روانه ی میدان می شود. اگر نگاهی به بازار بیاندازید، بااطلاع می شوید پردازنده ای ۲۸ نانومتری از رقبا بسیار عقب است و امروزه شرکت هایی همانند AMD و انویدیا درحال مهاجرت تمام به لیتوگرافی ۷ نانومتری هستند. احتمالا این اتفاق به دلیل جلوگیری از تحریم احتمالی TSMC انجام شده باشد. به موجب این قوانین احتمالا TSMC اجازه ندارد لیتوگرافی های ۱۶ نانومتری و کوچک زیرفون را بوسیله انبازی های چینی نمایش دهد.



نقشه وضع شرکت ژائوشین

درحال مهیا جلوه گر ازاله که ژائوشین چگونه می خواهد بدون نقض IP-های گرافیکی AMD، انویدیا و اینتل، به تولید پردازنده ی گرافیکی اختصاصی بپردازد. همان نعوظ که اشاره کردیم ۲۰ درصد از سهام ژائوشین داخل اختیار VIA قرار دارد. آن طور که گزارش ها می گویند، VIA امروزه اقتدار دسترسی بوسیله IP-های گرافیکی شریک شدن S3 Graphics را دارد.

ژائوشین پیش تر سابقه ی استفاده از پردازنده ی گرافیکی کانون را در تراشه های خود دارد. بررسی کارشناسان نشان می دهد این پردازنده های گرافیکی کانون در مقایسه با پردازنده های گرافیکی جماعت تراشه های رقیب، عملکردی بسیار درمانده تر دارند. ظاهرا قدرت پردازشی آن ها حتی بوسیله پای UHD 630 اینتل بی قراری نمی رسد. با همه ی این ها ژائوشین می تواند با گسترش معماری خویشتن به Die بزرگ مرطوب و مصرف از توان بیشتر، بوسیله عملکرد بهتری دست یابد. با این همه میل نداشته باشید پردازنده ی گرافیکی ژائوشین تا اینکه تو وزن و اندازه ی پردازنده های قدیمی انویدیا و AMD ظاهر شود.  مقاله های مرتبط:با اولیه پردازنده چینی x86 آشنا شوید؛ ژائوشین KX-U6780A چه توانایی هایی دارد؟پردازنده های چینی Zhaoxin بخاطر عرضه عمومی به کامپیوترهای شخصی آماده شده اند

پردازنده ی گرافیکی محفل فعلی ژائوشین از دایرکت ایکس ۱۱، OpenCL 1.1 و OpenGL 3.2 پشتیبانی می کند. این پردازنده همچنین مجهزبه قابلیت انکُد و دی کُد ویدئوی شتاب یافته با پر اب افزار است و از این حیث عملکردی مناسب از خود نشان می دهد. البته جزئیات درون این زمینه بسیار کم هستند. بوسیله علاوه اپلیکیشن های بازرس بر پردازنده های گرافیکی نیز تاکنون نتوانسته اند داده ها زیادی درمورد معماری این پردازنده ها بوسیله دست بیاورند. پردازنده ی گرافیکی مجتمع ژائوشین در کنار موارد یادشده از DisplayPort و eDP و HDMI و VGA تیمار پشتیبانی می نرم و می تواند به رخ همزمان روی دو ورق نمایش 4K محتوا را به نمایش بگذارد.

با در رویت شهود ۷۰ واتی بودن پردازنده ی گرافیکی ژائوشین، احتمال می دهیم که این محصول خصوصی رایانه های دسکتاپ به نسبت مناسب مقدار باشند. اغتشاش تجاری بین ایالات متحده و چین به توشه خود باقی است و چین سعی می کند تا حد امکان نمونه بستگی خود را بوسیله آمریکا کاهش دهد. ساخت تراشه توسط ژائوشین، قدم مثبت مهمی در این راستا به شمار می آید. کارت گرافیک مجزای ژائوشین همچنین احتمالا نسل به نسل بهبودهای مهمی به خود خواهد دید. درنهایت باید ببینیم ارزش کارت گرافیک ژائوشین چقدر گلچین می شود. بیشتر بخوانید:انویدیا با گذر از اینتل سومین شرکت با ارج مرزوبوم ی نیمه هادی لقب گرفتاپل پشتیبانی از پردازنده های گرافیکی AMD را از macOS ARM64 حذف می کندپردازنده گرافیکی یکپارچه Xe داخل هم چشمی با پردازنده مختار GeForce MX350 رویت شدAMD پشتیبانی بتا از استعداد GPU Scheduling ویندوز 10 را عرضه کردانویدیا پشتیبانی از پردازنده گرافیکی رمزی را بسط می دهد
  • ۹۹/۰۴/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی